Historie

Industrimuseet blev i 1977 sat i verden for at tydeliggøre, at industrialiseringen dramatisk har forandret danskernes liv.

Museets grundlæggere var fabrikanter, fagforeningsfolk og akademikere med en fælles overbevisning om, at det eksisterende museumslandskab var mangelfuldt. 1970’ernes museer fortalte i vidt mål om, hvordan konger, herremænd, landbrug og borgerskab havde forandret Danmark. Og museernes udstillinger var præget af unikke genstande placeret i montrer forklaret af akademiske tekster.

På Industrimuseet skulle industrielle iværksættere, arbejdere og den nære fortid sættes i fokus. Oplagt kunne det ske i Horsens, som på mange måder var den eksemplariske danske industriby. Historien skulle formidles i øjenhøjde med museumsgæsterne af frivillige, som kunne demonstrere fortidens dagligdagsteknologier i funktion.

Siden 1977 er der sket meget på Industrimuseet. Men vi deler fortsat samme overbevisning som vores grundlæggere. Industrisamfundet er den mest dramatiske forandring i danmarkshistorien siden overgangen fra jæger- til bondestenalder, og baggrunden for Danmarks velstand skyldes, at Danmark blev en industrination i 1800-tallet og er forblevet det til i dag.