Byvandring – Industrihavnen og åhavnen

19. august 2023, kl. 10:00 - 11:30

- 90,00kr.

En tur rundt omkring Industrihavnen og åhavnen

Fra vikingetid til nutid har Horsens havn haft enorm betydning for byen. Før jernbanen kom, skulle alt gods og transport til byen ske ad vandvejen. Hvad sejlede skibene med, og hvordan udviklede havnen sig? Du får historien om opkrævning af told gennem 450 år og om industrihavnens opførelse og udbygning siden 1700-årene. Vi ser på de tilbageværende, smukke bygninger, både de gamle smukke havnebygninger som Stykgodspakhus fra 1915 og Toldbygningen fra 1912. Havnefogedens bygning blev i 1912 havnearbejdernes varmestue og senere restaurant. Vi runder den tildækkede åhavn, som var i brug til 1857. Vi gør stop ved det eneste tilbageværende endepakhus. Og du får svaret på, hvorfor der ikke længere er et kloster i Horsens, men dog stadig en klosterkirke. På vej tilbage til Industrimuseet passerer vi Strandgården, der blev opført i 1739.

Pris 90,- kr inkl. entrébillet til Industrimuseet.

Dato:
19. august 2023
Tidspunkt:
Pris:
90,00kr.

Industrimuseet
Hovedindgangen, Gasvej 19 + Google Maps

Billetter

Nedenstående antal inkluderer billetter til denne begivenhed allerede i din indkøbsvogn. Hvis du klikker på "Hent billetter", kan du redigere eksisterende deltageroplysninger samt ændre billetantal.
Billetter er endnu ikke tilgængelige

Dato: