Grundskolen

For at få mest muligt ud af et besøg på Industrimuseet anbefaler vi, at besøget har et tydeligt fagligt formål. Det er en god idé at planlægge besøgets indhold på forhånd, så både lærere og elever ved, hvad besøget skal bruges til.

Vi tilbyder både rundvisninger eller færdige forløb, som kan bruges i grundskolens undervisning som enten enkeltfaglig fordybelse eller i tværfagligt regi.

Vi kan også tilrettelægge forløb eller rundvisninger, der passer til jeres emnearbejde og faglige niveau. Se eksempler på forløb/rundvisninger nedenfor.

Kontakt os for at planlægge jeres besøg på Industrimuseet på telefon 75 62 07 88 eller mail: booking@industrimuseet.dk

En tur gennem industrisamfundet (mellemtrin og udskoling)
På turen kommer vi helt tæt på industrialiseringens påvirkning på samfundet. Vi oplever en kørende dampmaskine og dieselmotor, ser eksempler på hvad mekaniseringen af forskellige håndværksfag betød for både den almindelige arbejder og for produktiviteten på fabrikkerne, og vi træder ind i arbejderlejlighederne, hvor vi taler om levevilkår, kønsroller og fritid. Denne tur er for jer, som ønsker et generelt indblik i industrisamfundets betydning.

Varighed 60 min.
Pris: 500 kr

Skolestuen fra 1950’erne (indskoling)
I skolestuen fra 1950’erne kommer i tilbage til en tid, hvor lærens ord var lov, hvor gruppearbejde var utænkeligt og hvor spanskrøret hang ved siden af tavlen. Her vil læren tage imod jer, og undervise som man gjorde i 1950’erne, med blækskrift, bibelhistorie og højtlæsning.
Udover en skolestue fra 1950’erne kommer i også ind i et klasselokale fra 80’erne. Her sad eleverne i hæstesko, læren var i øjenhøjde med eleverne og klassenstime kom på skoleskemaet. I besøget af de to klasserum, får i en konkret fornemmelse af hvordan pædagogikken har ændrede sig, og hvad det har haft af betydning for eleverne og samfundet.

Varighed 45 min
Pris: Gratis

© Danmarks Industrimuseum 2019