Udstillinger
BLIKFANG
Made in Europe
Hip Hip Hurra
Tidens mode på Catwalk
Skolen i 1930/50-erne
Det sker
Den Røde Tråd
Modeldampklubben
Efterårsferie, uge 42
Juleweekend, 09. og 10. december
Det skete
Davrepiger, Dirch og Daimi - Brugsens reklamer
40 års fødselsdag
Jorden er giftig
Art Bubble tegneseriefestival
Hæng på bøjlen!!
Hærens motorcykler
Den kiksede Marie og de andre
Din Danmarkshistorie for hele familien
Juleudstillinger
Nisselærlinge hjælper julemanden
Husker du, Horsens i 1970-erne
Kan der komme noget godt fra Horsens?
Fri entré den 22. januar 2017
Hurra for skolen
Din Danmarkshistorie
Forskningens døgn
Uden filter
Sommerferie
1. maj på plakaten
Sparekasser i 200 år
Ingen udvikling uden produktion
Dyt Båt Robot
Knivtræf 2016
Kgl. Hofleverandør
Særudstilling
Børn og børnefamilier
Sommerferie for børnefamilier
 
klik her for at få billedet i original størrelse
klik her for at få billedet i original størrelse
klik her for at få billedet i original størrelse
klik her for at få billedet i original størrelse
 
BLIKFANG

09. april - 22. oktober 2017

BLIKFANG, en udstilling i Horsens på Danmarks Industrimuseum, der fører dig ind i et eventyr af minder fra en tid, hvor der var emaljeskilte overalt på butikkernes facader.

 

Hvem kan ikke huske de smukke emaljeskilte med tekster som ”Således vasker Persil” med damen i kridhvid kjole. Eller ”Solo Margarine uden Margarinesmag” med den lille pige i prikket kjole og med forklæde. De fleste af os husker også  ”Richs i Kaffen”, eller “Det er Danmarks der duer”.

 

Emaljeskilte var i det meste af det 20. århundrede farvestrålende reklamer over alt i det danske landskab. Emaljeskiltene vandt frem som et resultat af, at masseproduktionen fik sit gennembrud og et produkt blev holdt i handelen i årtier. Der var emaljeskilte på facaderne hos købmænd og tobakshandlere, kiosker og specialforretninger, samt på banegårde og pakhuse. I næsten 100 år var emaljeskilte en del af befolkningens hverdag, opsat overalt i det offentlige rum. Der blev reklameret for alt fra Adamas cigaretter, øl og sodavand, is, barberblade, korsetter, varehuse og til elpærer, ja for hundredvis af varer og tjenesteydelser i enhver afskygning. Enhver fabrik med respekt for sig selv, fik sine reklamer fremstillet i uforgængelig emalje, og gennem fire generationer var emaljeskilte den foretrukne reklameform på detailhandelens butikker.

 

Emaljeskilte er en særlig kunstart, der i sin fremstillingsproces fordrede meget akkuratesse og omhu, da man skulle påføre en metaloverflade smeltet glas. De var dyre at anskaffe og derfor gav emaljeværkerne 20 års garanti for skiltets holdbarhed og emaljefarvernes uforanderlighed. I mellemkrigsårene nåede udbredelsen af emaljeskilte sit absolutte højdepunkt. Hovedparten af emaljeskiltene på udstillingen er således mellem 75 og 100 år gamle, men alligevel er hovedparten af dem i dag lige så friske i farverne, som da de blev fremstillet. De spejler også datidens mode, og samfundets forandringer og fortæller historien om industrisamfundets udvikling og hverdagslivet i Danmark i første halvdel af det 20. århundrede. Da Danmark fra 1958 udviklede sig til det velfærdssamfund vi kender i dag, var det slut med langtidsholdbare reklamer som emaljeskilte. Hovedparten forsvandt igennem 1960-erne fra det offentlige rum. I dag er emaljeskilte i Danmark som i andre industrialiserede dele af verden blevet populære samlerobjekter.

 

Emaljeskilte dukker i dag frem i TV udsendelser som ”Kender du typen”, hvor de hænger på væggene i hjemmene hos kendisser. Skiltene er også blevet et hit på caféer og i butikker, der følger tidens trend. Museer og private samlere har sikret bevarelsen af denne fantastiske kulturskat. Emaljeskilte fortæller også nu kulturhistorie fra en tid, hvor en reklame kunne vare i årtier, i modsætning til nutidens flygtige reklameformer.

 

Danmarks Industrimuseum præsenterer med udstillingen BLIKFANG flere hundrede emaljeskilte fra John Juhler Hansens samling, suppleret med indlån fra virksomheder og museer. Udstillingen BLIKFANG viser ligeledes hvordan emaljeskiltene blev fremstillet og brugt igennem 125 år. Museumsgæsterne kommer også ind i et hjem, hvor man kan se, hvordan emaljeskilte bruges som kunstnerisk udsmykning og giver en særlig stemning i rummene.

 

Følg de fine emaljeskilte op med et besøg på FDBs reklamer siden 1950-erne, enten ved at besøge udstillingen frem til sommer eller ved at se omtalen af udstillingen her:

 

Davrepiger, Dirch og Daimi - Brugsens reklamer
 



© 2002- 2017 Industrimuseet - Gasvej 17-19 - 8700 Horsens - tlf 7562 0788 - museet@industrimuseet.dk